czas pracy, wymiar czasu pracy, czas pracy kierowcy, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 10 (268) z dnia 10.05.2010

Odpoczynek tygodniowy dla pracownika zatrudnionego na stanowisku łączącym pracę kierowcy z inną pracą

Czy pracownik zatrudniony na stanowisku kierowca-magazynier prowadzący samochód o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony musi mieć 35 czy 45 godzin odpoczynku tygodniowego?

W przypadku łączonych stanowisk pracy, tj.: kierowca-monter, kierowca-serwisant czy kierowca-magazynier powstaje problem wyboru przepisów, które znajdą zastosowanie do ich stosunku pracy. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku dominująca cecha zatrudnienia. Jednakże w ocenie Głównego Inspektoratu Pracy wyrażonej w stanowisku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (znak: GPP-302-4560-609/08/PE) ingerencja w treść istniejącego stosunku pracy należy do wyłącznej kompetencji sądów pracy, a inspektor pracy w trakcie kontroli nie ma uprawnień do rozstrzygania takich wątpliwości. W braku jednoznacznych ustaleń stron decydującym kryterium uznania, jakie przepisy znajdą pierwszeństwo zastosowania w przypadku kierowcy jest rodzaj pojazdu, którym będzie on wykonywał przewóz drogowy. Jeżeli masa całkowita pojazdu łącznie z przyczepą bądź naczepą nie przekracza 3,5 tony, a ponadto nie jest on skonstruowany lub przystosowany do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, prowadzący go pracownik jest wyłączony spod zastosowania norm:

  • rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE L 06.102.1), dalej rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz

  • Umowy Europejskiej z dnia 1 lipca 1970 r. dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe AETR (Dz. U. z 1999 r. nr 94, poz. 1086 i 1087), dalej Umowy AETR.

W takim przypadku zastosowanie do niego znajdą regulacje Kodeksu pracy albo ewentualnie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92, poz. 879 z późn. zm.) gwarantujące pracownikowi co najmniej 35-godzinny nieprzerwany odpoczynek tygodniowy. 

 

Przykład

 

Kierowca limuzyny prezesa spółki prowadzi samochód osobowy, przystosowany do przewozu 5 osób. W związku z tym do jego zatrudnienia nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 ani Umowy AETR. Oznacza to, że temu kierowcy wystarczy zagwarantować w każdym tygodniu 35-godzinny okres odpoczynku, tak jak każdemu innemu pracownikowi niebędącemu kierowcą.

Odmiennie przedstawia się sytuacja kierowców, którzy wykonują przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz przystosowanymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Niezależnie od nazwy zajmowanego przez nich stanowiska, na mocy art. 4 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz art. 1 lit. j) Umowy AETR podlegają oni bowiem ich regulacjom. W świetle powołanych przepisów, kierowcą jest każda osoba znajdująca się w pojeździe celem jego prowadzenia bez względu na podstawę zatrudnienia, jak i rodzaj stanowiska pracy. Postanowienia wymienionych wyżej aktów prawa międzynarodowego mają ponadto, zgodnie z art. 3 ustawy o czasie pracy kierowców, pierwszeństwo przed jej regulacjami. Potwierdzeniem tej tezy jest również treść art. 27 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którym odpoczynki wynikające z art. 14 tej ustawy zawierają się w okresach odpoczynku, o których mowa w art. 8 ust. 1-5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 8 ust. 1-3 Umowy AETR.
 

Ważne: W przypadku kierowców prowadzących pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub przystosowanych do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, odpoczynki tygodniowe wynoszą 45 godzin.

W przewozach wykonywanych wyłącznie na terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, występuje możliwość skrócenia tygodniowego okresu odpoczynku do 24 godzin, pod warunkiem skompensowania tego skrócenia równoważnym okresem odpoczynku udzielonym kierowcy jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia od wystąpienia skróconego odpoczynku. Podobną zasadę przewiduje również Umowa AETR w art. 8 ust. 3, uzależniając jednak możliwość skrócenia odpoczynku od miejsca jego wykorzystania. Oznacza to, że jeżeli kierowca spędza odpoczynek dobowy w bazie pojazdu lub w miejscu zamieszkania, odpoczynek może być skrócony do 36 godzin, jeżeli zaś odpoczynek jest wykorzystywany w innym miejscu, można go skrócić do 24 godzin. Poza przedstawioną różnicą zasady rekompensaty skróconych odpoczynków tygodniowych są identyczne z regulacją rozporządzenia (WE) nr 561/2006. 

 

Przykład

 

Kierowca samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej 10 ton, wykonujący przewozy na terenie Unii Europejskiej skorzystał ze skróconego odpoczynku tygodniowego w wymiarze 35 godzin w związku z koniecznością wcześniejszego wykonania zadania przewozowego. Okres, o który skrócono kierowcy odpoczynek tygodniowy musi zostać zrekompensowany jednorazowo w ciągu 3 najbliższych tygodni o okres 10 godzin, których zabrakło do pełnego 45-godzinnego odpoczynku.

Trzecia istotna różnica w zakresie prawa do odpoczynku tygodniowego dotyczy regularności jego występowania. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 oraz umowa AETR wymagają, aby odpoczynek tygodniowy przypadał po upływie 6 dni od zakończenia poprzedniego okresu odpoczynku, wymuszając regularne przerwy tygodniowe. Ustawa o czasie pracy kierowców nie przewiduje takiego wymogu, co pozwala planować kierowcom niepodlegającym regulacjom międzynarodowym nawet 10 dni pracy pomiędzy dwoma okresami odpoczynków. Wyjątek w tym zakresie stanowią jedynie kierowcy zatrudnieni w przewozach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km. W ich przypadku odpoczynek tygodniowy musi również przypadać najpóźniej po 6 okresach 24-godzinnych od poprzedniego odpoczynku, co wynika z art. 31c ustawy o czasie pracy kierowców.

www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy

GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo Pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.