Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 10 (532) z dnia 10.05.2021
Doba kierowcy zatrudnionego na podstawie umowy o pracę
Kierowca zatrudniony na podstawie umowy o pracę pracuje w podstawowym systemie czasu pracy. Każdego dnia pracodawca wyznacza mu zadania przewozowe do wykonania, gdyż jego praca polega na przewozie towarów do różnych kontrahentów. Przykładowo w tygodniu może pracować w poniedziałek od 1300 do 2400, we wtorek od 1330 do 030, w środę od 1400 do 2400, w czwartek od 1100 do 1700, w piątek od 1000 do 2200, w sobotę od 600 do 1400. Jak rozliczać jego czas pracy?
Przedstawiony w pytaniu plan pracy nie dostarcza wszystkich danych niezbędnych do rozliczenia czasu pracy kierowcy. Przede wszystkim brakuje w nim informacji o przerwach, z których kierowca korzystał w poszczególnych dniach. Jeśli prowadzi on pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, to może mieć prawo do przerw w prowadzeniu pojazdu zgodnie z rozporządzeniem WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych... (Dz. Urz. UE L 06.102.1 ze zm.), lub zamiennie do przerwy w pracy przeznaczonej na odpoczynek z art. 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412). Od tego zależy ile czasu z poszczególnych dniówek może być zakwalifikowane jako dyżur, a w konsekwencji również to, ile godzin stanowi czas pracy. Biorąc pod uwagę dane z pytania Czytelnika, przerwy w czasie pracy mogłyby zostać zaplanowane w następujący sposób:
dni rozkład |
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So |
plan pracy | 1300-2400 | 1330-030 | 1400-2400 | 1100-1700 | 1000-2200 | 600-1400 |
przerwa w jeździe | 2 x 45 min. 1730-1815 2245-2330 |
2 x 45 min. 1800-1845 2315-2400 |
1 x 45 min. 1830-1915 | 1 x 45 min. 1530-1615 | 2 x 45 min. 1430-1515 1945-2030 |
1 x 45 min. 1030-1115 |
przerwa na odpoczynek | 1 x 45 min. 1900-1945 | 1 x 45 min. 1930-2015 | 1 x 45 min. 2000-2045 | ____ | 1 x 45 min. 1600-1645 | 1 x 30 min. 1200-1230 |
Z czasu przedstawionego w tabeli przerwy 15-minutowe podlegają wliczeniu do czasu pracy, gdy wynosi on 6 lub więcej godzin w dobie, a w pozostałym zakresie stanowią czas dyżuru, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców. Oznacza to, że faktyczny czas pracy w poszczególnych dniówkach będzie się różnił w zależności od tego, z którego rodzaju przerw kierowca korzystał:
dni czas pracy z wyłączeniem: |
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So |
przerwy w jeździe | 9 godz. 45 min. |
9 godz. 45 min. |
9 godz. 30 min. |
5 godz. 30 min. |
10 godz. 45 min. |
7 godz. 30 min. |
przerwy na odpoczynek | 10 godz. 30 min. |
10 godz. 30 min. |
9 godz. 30 min. |
6 godz. | 11 godz. 30 min. |
7 godz. 45 min. |
Jak wynika z podliczenia czasu pracy, nie jest on dostosowany do systemu podstawowego, w ramach którego pracodawca powinien planować kierowcom zadania w wymiarze 8 godzin na dobę. W przedstawionym przykładzie odchylenia od tej normy pojawiają się w obie strony, gdyż zdarzają się zarówno przypadki zaplanowania zadań w wymiarze przekraczającym 8 godzin w dobie, co prowadzi do powstania nadgodzin dobowych, jak i w wymiarze poniżej dobowej normy czasu pracy. Te ostatnie przypadki to nic innego jak przestój, tj. okres, w którym pracownik pozostawał w gotowości do świadczenia pracy, lecz doznał przeszkód leżących po stronie pracodawcy. Za czas przestoju pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego za godziny brakujące do 8-godzinnej normy.
Problemy generują również różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dobach. O ile kierowca rozpoczyna pracę w kolejnej dniówce później, niż miało to miejsce w dobie poprzedniej, nie generuje to ryzyka naruszenia przepisów ani konieczności rekompensaty nadgodzin wynikających ze złamania doby pracowniczej. Jeśli jednak tak jak w sobotę, rozpoczyna on pracę 4 godziny wcześniej niż w dobie piątkowej, to pomiędzy zakończeniem pracy w piątek o 2200, a rozpoczęciem jej świadczenia w sobotę o 600 występuje jedynie 8 godzin przerwy, co nie pozwala pracownikowi na skorzystanie z wymaganego odpoczynku dobowego.
Ważne: Odpoczynek dobowy wynosi zasadniczo 11 godzin, a w przypadku kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, może on zostać skrócony do minimum 9 godzin. |
W efekcie brak zapewnienia pracownikowi tego odpoczynku jest podstawą do ukarania pracodawcy grzywną.
Pozostałe nieprawidłowości wynikające z planowania różnych godzin rozpoczynania i kończenia pracy można wyeliminować, zawierając z organizacją związkową, a w razie jej braku z przedstawicielami pracowników porozumienie w sprawie stosowania indywidualnego rozkładu czasu pracy kierowców na podstawie art. 8 ust. 2-4 ustawy o czasie pracy kierowców. Wówczas wcześniejsze rozpoczęcie pracy w kolejnej dniówce nie będzie generowało nadgodzin, a w przypadku kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, nie będzie dawało prawa do ukarania pracodawcy mandatem za naruszenie przepisów o dobie pracowniczej. Brak takiego porozumienia skutkuje koniecznością podliczenia godzin w następujący sposób:
dni rozkład |
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So |
plan pracy | 1300-2400 | 1330-030 | 1400-2400 | 1100-1700 | 1000-2200 | 600-1400 |
godz. pracy w poszczególnych dobach | 1300-2400 | 1330-030 | 1400-2400 1100-1400 |
1400-1700 1000-1400 |
1400-2200 600-1400 |
___ |
Warto również wspomnieć, że w przypadku planowania zadań kierowcy w przedstawiony w przykładzie sposób na cały okres rozliczeniowy dojdzie do naruszenia zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Poza tym należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 147 K.p., w każdym systemie czasu pracy, jeżeli przewiduje on rozkład czasu pracy obejmujący pracę w niedziele i święta, pracownikom zapewnia się łączną liczbę dni wolnych od pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym odpowiadającą co najmniej liczbie niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy przypadających w tym okresie. W tym kontekście stałe planowanie kierowcy pracy na 6 dni w tygodniu będzie generowało wykroczenie, za które pracodawca może zostać ukarany w razie kontroli PIP.
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.12.2024 (wtorek)
16.12.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|