czas pracy, wymiar czasu pracy, czas pracy kierowcy, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 10 (532) z dnia 10.05.2021

Doba kierowcy zatrudnionego na podstawie umowy o pracę

Kierowca zatrudniony na podstawie umowy o pracę pracuje w podstawowym systemie czasu pracy. Każdego dnia pracodawca wyznacza mu zadania przewozowe do wykonania, gdyż jego praca polega na przewozie towarów do różnych kontrahentów. Przykładowo w tygodniu może pracować w poniedziałek od 1300 do 2400, we wtorek od 1330 do 030, w środę od 1400 do 2400, w czwartek od 1100 do 1700, w piątek od 1000 do 2200, w sobotę od 600 do 1400. Jak rozliczać jego czas pracy?

Przedstawiony w pytaniu plan pracy nie dostarcza wszystkich danych niezbędnych do rozliczenia czasu pracy kierowcy. Przede wszystkim brakuje w nim informacji o przerwach, z których kierowca korzystał w poszczególnych dniach. Jeśli prowadzi on pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, to może mieć prawo do przerw w prowadzeniu pojazdu zgodnie z rozporządzeniem WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych... (Dz. Urz. UE L 06.102.1 ze zm.), lub zamiennie do przerwy w pracy przeznaczonej na odpoczynek z art. 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412). Od tego zależy ile czasu z poszczególnych dniówek może być zakwalifikowane jako dyżur, a w konsekwencji również to, ile godzin stanowi czas pracy. Biorąc pod uwagę dane z pytania Czytelnika, przerwy w czasie pracy mogłyby zostać zaplanowane w następujący sposób:

dni

rozkład
Pn Wt Śr Cz Pt So
plan pracy 1300-2400 1330-030 1400-2400 1100-1700 1000-2200 600-1400
przerwa w jeździe 2 x 45 min. 1730-1815
2245-2330
2 x 45 min. 1800-1845
2315-2400
1 x 45 min. 1830-1915 1 x 45 min. 1530-1615 2 x 45 min. 1430-1515
1945-2030
1 x 45 min. 1030-1115
przerwa na odpoczynek 1 x 45 min. 1900-1945 1 x 45 min. 1930-2015 1 x 45 min. 2000-2045 ____ 1 x 45 min. 1600-1645 1 x 30 min. 1200-1230

Z czasu przedstawionego w tabeli przerwy 15-minutowe podlegają wliczeniu do czasu pracy, gdy wynosi on 6 lub więcej godzin w dobie, a w pozostałym zakresie stanowią czas dyżuru, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców. Oznacza to, że faktyczny czas pracy w poszczególnych dniówkach będzie się różnił w zależności od tego, z którego rodzaju przerw kierowca korzystał:

dni

czas pracy
z wyłączeniem:
Pn Wt Śr Cz Pt So
przerwy w jeździe 9 godz.
45 min.
9 godz.
45 min.
9 godz.
30 min.
5 godz.
30 min.
10 godz.
45 min.
7 godz.
30 min.
przerwy na odpoczynek 10 godz.
30 min.
10 godz.
30 min.
9 godz.
30 min.
6 godz. 11 godz.
30 min.
7 godz.
45 min.

Jak wynika z podliczenia czasu pracy, nie jest on dostosowany do systemu podstawowego, w ramach którego pracodawca powinien planować kierowcom zadania w wymiarze 8 godzin na dobę. W przedstawionym przykładzie odchylenia od tej normy pojawiają się w obie strony, gdyż zdarzają się zarówno przypadki zaplanowania zadań w wymiarze przekraczającym 8 godzin w dobie, co prowadzi do powstania nadgodzin dobowych, jak i w wymiarze poniżej dobowej normy czasu pracy. Te ostatnie przypadki to nic innego jak przestój, tj. okres, w którym pracownik pozostawał w gotowości do świadczenia pracy, lecz doznał przeszkód leżących po stronie pracodawcy. Za czas przestoju pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego za godziny brakujące do 8-godzinnej normy.

Problemy generują również różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dobach. O ile kierowca rozpoczyna pracę w kolejnej dniówce później, niż miało to miejsce w dobie poprzedniej, nie generuje to ryzyka naruszenia przepisów ani konieczności rekompensaty nadgodzin wynikających ze złamania doby pracowniczej. Jeśli jednak tak jak w sobotę, rozpoczyna on pracę 4 godziny wcześniej niż w dobie piątkowej, to pomiędzy zakończeniem pracy w piątek o 2200, a rozpoczęciem jej świadczenia w sobotę o 600 występuje jedynie 8 godzin przerwy, co nie pozwala pracownikowi na skorzystanie z wymaganego odpoczynku dobowego.

Ważne: Odpoczynek dobowy wynosi zasadniczo 11 godzin, a w przypadku kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, może on zostać skrócony do minimum 9 godzin.

W efekcie brak zapewnienia pracownikowi tego odpoczynku jest podstawą do ukarania pracodawcy grzywną.

Pozostałe nieprawidłowości wynikające z planowania różnych godzin rozpoczynania i kończenia pracy można wyeliminować, zawierając z organizacją związkową, a w razie jej braku z przedstawicielami pracowników porozumienie w sprawie stosowania indywidualnego rozkładu czasu pracy kierowców na podstawie art. 8 ust. 2-4 ustawy o czasie pracy kierowców. Wówczas wcześniejsze rozpoczęcie pracy w kolejnej dniówce nie będzie generowało nadgodzin, a w przypadku kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, nie będzie dawało prawa do ukarania pracodawcy mandatem za naruszenie przepisów o dobie pracowniczej. Brak takiego porozumienia skutkuje koniecznością podliczenia godzin w następujący sposób:

dni

rozkład
Pn Wt Śr Cz Pt So
plan pracy 1300-2400 1330-030 1400-2400 1100-1700 1000-2200 600-1400
godz. pracy w poszczególnych dobach 1300-2400 1330-030 1400-2400
1100-1400
1400-1700
1000-1400
1400-2200
600-1400
___

Warto również wspomnieć, że w przypadku planowania zadań kierowcy w przedstawiony w przykładzie sposób na cały okres rozliczeniowy dojdzie do naruszenia zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Poza tym należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 147 K.p., w każdym systemie czasu pracy, jeżeli przewiduje on rozkład czasu pracy obejmujący pracę w niedziele i święta, pracownikom zapewnia się łączną liczbę dni wolnych od pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym odpowiadającą co najmniej liczbie niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy przypadających w tym okresie. W tym kontekście stałe planowanie kierowcy pracy na 6 dni w tygodniu będzie generowało wykroczenie, za które pracodawca może zostać ukarany w razie kontroli PIP.

www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2021
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy

GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo Pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.