czas pracy, wymiar czasu pracy, czas pracy kierowcy, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 15 (609) z dnia 1.08.2024

Planowanie i rozliczanie czasu pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku pracy kierowca - ślusarz

Jakie odpoczynki planować pracownikowi zatrudnionemu na łączonym stanowisku pracy kierowcy - ślusarza? Czy jeśli realizując obowiązki kierowcy pracownik korzysta z samochodu służbowego o dmc przekraczającej 3,5 tony lub przeznaczonego do przewozu więcej niż 9 osób licząc z kierowcą, może korzystać ze skróconych 9-godzinnych odpoczynków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006?

Dla Prenumeratorów GOFIN

Zatrudnienie na łączonym stanowisku pracy kierowca - ślusarz powoduje, że w zakresie zasad planowania i rozliczania czasu pracy pracownik może potencjalnie podlegać pod przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2024 r. poz. 220). W przypadku przewozu rzeczy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (dalej dmc) przekraczającej 3,5 tony lub osób pojazdem przeznaczonym lub przystosowanym do przewozu powyżej 9 osób licząc z kierowcą, stosuje się również przepisy:

  • rozporządzenia WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego... (Dz. U. UE L 2006.102.1 z późn. zm.), dalej rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub
  • Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 409), dalej Umowy AETR.

Z kolei odwołanie się w umowie o pracę do zatrudnienia na stanowisku ślusarza powoduje, że pracownik może również podlegać pod ogólne normy Kodeksu pracy. Do pracodawcy należy rozstrzygnięcie, który z umówionych rodzajów pracy przeważa w zatrudnieniu danego pracownika i od tej decyzji zależeć będzie, jakie przepisy znajdą zastosowanie w tym konkretnym przypadku. W tę decyzję pracodawcy nie mają prawa ingerować organy PIP, więc jeśli pracownik nie będzie się z nią zgadzać, jedyną skuteczną drogą zmiany charakteru zatrudnienia przez pracownika jest wystąpienie na drogę sądową.

Wybór reżimu prawnego, któremu będzie podlegał stosunek pracy ma istotne znaczenie praktyczne, gdyż wpływa m.in. na planowanie czasu pracy i kwalifikację poszczególnych okresów jako czasu pracy, a u kierowców również czasu dyżuru, pozostawania w gotowości itp., a ponadto na wymiar minimalnych okresów odpoczynku. Pracownik podlegający pod regulacje kodeksowe musi korzystać z co najmniej 11-godzinnych odpoczynków dobowych oraz 35-godzinnych odpoczynków tygodniowych. Natomiast podlegający pod przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 może obok regularnych 11-godzinnych odpoczynków dziennych korzystać z odpoczynków dzielonych na dwie części, z których pierwsza obejmuje nieprzerwanie minimum 3 godziny, a druga minimum 9 godzin. Jednocześnie pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi taki kierowca może maksymalnie 3 razy skrócić odpoczynek dzienny poniżej 11 godzin, do minimum 9 godzin bez konieczności równoważenia tego skrócenia w przyszłości. Różnice dotykają również odpoczynków tygodniowych, które u kierowcy obejmują w wariancie regularnym co najmniej 45 godzin, a w wersji skróconej poniżej 45 godzin i jednocześnie nie mniej niż 24 kolejne godziny.

Z uwagi na te różnice, kluczowym dla rozstrzygnięcia, które przepisy należy stosować wobec konkretnego pracownika jest określenie, czy w jego zatrudnieniu przeważają obowiązki kierowcy, czy też zadania ślusarza. O ile ustawa o czasie pracy kierowców stanowi wprost w art. 3, że jej przepisy nie naruszają postanowień zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 i Umowie AETR, o tyle przepisy z zakresu czasu pracy wynikające z Kodeksu pracy mają charakter bezwzględnie obowiązujący, więc każde odstępstwo na niekorzyść pracownika może być kwalifikowane jako wykroczenie przeciwko przepisom o czasie pracy, zagrożone grzywną w przypadku kontroli PIP (art. 281 § 1 pkt 5 K.p.). W praktyce oznacza to, że jeśli w ocenie pracodawcy w zatrudnieniu pracownika przeważają zadania kierowcy, nie ma przeszkód, aby stosować do niego ustawę o czasie pracy kierowców, a gdy realizuje on przewóz pojazdem o dmc powyżej 3,5 tony, względnie przeznaczonym lub przystosowanym do przewozu więcej niż 9 osób licząc z kierowcą, również rozporządzenie (WE) nr 561/2006 zamiennie z Umową AETR. To z kolei pozwala na korzystanie przez pracownika m.in. ze skróconych 9-godzinnych odpoczynków dobowych. Jeżeli jednak w jego zatrudnieniu przeważają zadania ślusarza, pracownik powinien mieć planowane i rozliczane zadania zgodnie z Kodeksem pracy. Wówczas jego odpoczynek dobowy mógłby zostać skrócony poniżej 11 godzin wyłącznie w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii (art. 132 § 2 pkt 2 K.p.). Co więcej takie skrócenie należałoby zrekompensować planując pracownikowi równoważny okres odpoczynku w ramach okresu rozliczeniowego (art. 132 § 3 K.p.).

Ważne: Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 nie uzależnia kwalifikacji danej osoby jako kierowcy od zatrudnienia na stanowisku pracy kierowcy.

Zgodnie z art. 4 lit. c ww. rozporządzenia, kierowcą jest osoba, która prowadzi pojazd nawet przez krótki okres, lub która jest przewożona w pojeździe w celu podjęcia w ramach swoich obowiązków jego prowadzenia w razie potrzeby. W efekcie pracownik zatrudniony na stanowisku ślusarza może być kwalifikowany jako kierowca w rozumieniu przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006, a co za tym idzie korzystać m.in. ze skróconych odpoczynków dziennych lub tygodniowych. Problem w tym, że pozostając w zgodzie z przepisami międzynarodowymi taki pracownik naruszy jednocześnie art. 132 i 133 K.p. Pewną analogię do omawianego przypadku można dostrzec analizując sytuację kierowcy, który w jednej dobie realizuje przewozy regularne osób na trasie do 50 km oraz przewozy regularne osób na trasach powyżej 50 km lub przewozy okazjonalne osób. W pierwszym przypadku kierowca korzysta z 11-godzinnych odpoczynków dobowych oraz 35-godzinnych odpoczynków tygodniowych (art. 31c ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców), a w drugim może trzykrotnie pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi skorzystać z odpoczynku dziennego skróconego do 9 godzin. Z uwagi na brak norm kolizyjnych powszechnie przyjmuje się, że w razie łączenia w jednej dniówce tych dwóch rodzajów przewozów, powinny być stosowane normy surowsze.

Przykład

Pracodawca zatrudnia pracownika na stanowisku łączonym kierowca - ślusarz. Jeśli w zatrudnieniu tego pracownika dominują elementy pracy kierowcy, nie ma przeszkód, aby w sytuacji, gdy pracownik jedzie w delegację jako kierowca i na drugi dzień świadczy pracę jako ślusarz skorzystał ze skróconego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. Jeśli jednak w zatrudnieniu pracownika dominują elementy pracy ślusarza, pomimo wykonywania przewozów pojazdem, do którego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006, należy zapewnić mu co najmniej 11-godzinny odpoczynek w każdej dobie pracowniczej.

www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
22
23
24
26
27
28
29
30
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy

GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo Pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.