
Zatrudnianie pracowników mobilnych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 42 (2230) z dnia 26.05.2025
Czas pracy kierowcy-zaopatrzeniowca
Zatrudniamy pracowników na stanowisku kierowca-zaopatrzeniowiec. Są oni zatrudnieni w podstawowym systemie czasu pracy (od 800 do 1600). Dwóch z nich zostało wysłanych w podróż służbową (obsada dwuosobowa), która trwała 12 godzin (od 600 do 1800). Z tego tytułu otrzymali diety. Czy przysługiwał im jeszcze czas wolny lub dodatek za nadgodziny?
Pracownicy wyjechali w podróż służbową o godz. 600, z tym że zgodnie z przyjętym rozkładem ich czas pracy rozpoczął się o godz 800. Generalnie podróż służbowa wykraczająca poza grafik pracownika nie podlega zaliczeniu do czasu pracy. Jednak w kontekście sytuacji przedstawionej w pytaniu należy zasygnalizować, że wskazanie w umowie o pracę łączonego stanowiska pracy (np. kierowca-zaopatrzeniowiec) skutkuje tym, że przy rozliczaniu czasu pracy istotne staje się ustalenie, który z wymienionych rodzajów pracy przeważa w zatrudnieniu konkretnego pracownika. Jeżeli dominują obowiązki zaopatrzeniowca, czas pracy pracowników powinien biec nieprzerwanie od momentu rozpoczęcia do zakończenia pracy, wliczając w to czas przejazdów. Natomiast przewaga obowiązków kierowcy powoduje, że obok okresów wliczanych do czasu pracy mogą pojawić się okresy odliczane od czasu pracy (np. nieuzasadnione postoje) lub zaliczane do dyżuru.
W przypadku gdy w zatrudnieniu pracownika przeważa element pracy zaopatrzeniowca, wówczas, zakładając stosowanie podstawowego systemu czasu pracy, każda godzina pracy lub pozostawania w gotowości przypadająca na normalne godziny pracy stanowi dla niego czas pracy. W normalnych warunkach do jego czasu pracy wlicza się ponadto czas faktycznie przepracowany poza godzinami rozkładowymi, w tym poświęcony na przejazdy, które u pracownika mobilnego stanowią nieodłączny element świadczonej pracy. Tym samym, niezależnie od tego, czy w danym momencie zaopatrzeniowiec prowadzi pojazd, czy też pozostaje na fotelu pasażera oczekując na zmianę za kierownicą z drugim pracownikiem, cały przejazd, rozładunek/załadunek i powrót do firmy oraz czas przeznaczony na załatwienie innych zleconych zadań jest dla niego czasem pracy. Przy założeniu systemu podstawowego (tj. pracy po 8 godzin na dobę) oznacza to wystąpienie pracy nadliczbowej z przekroczenia dobowego, którą należy zrekompensować czasem wolnym lub dodatkiem do wynagrodzenia.
W omawianej sprawie nie nastąpiło naruszenie odpoczynku dobowego.
Trzeba wskazać, że w przypadku przewagi obowiązków zaopatrzeniowca, podróż służbowa wystąpi dopiero po opuszczeniu stałego miejsca pracy.
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
01.09.2025 (poniedziałek)
10.09.2025 (środa)
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|