czas pracy, wymiar czasu pracy, czas pracy kierowcy, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej
lupa
W dniu 27 lutego 2017 r. mija termin wysłania JPK_VAT za styczeń br.Do 28 lutego br. pracodawca powiadamia ZUS o zarobkach emerytów/rencistów uzyskanych w 2016 r.Do 28 lutego br. pracodawca przekazuje ubezpieczonym informacje o danych wykazanych w raportach przesłanych do ZUS za 2016 r.28 lutego 2017 r. (wtorek) mija ostateczny termin przekazania do US drogą elektroniczną oraz podatnikowi: PIT-11, PIT-8C, IFT-1R, PIT-40, PIT-R
Zamknij
A A A

Gazeta Podatkowa nr 17 (1162) z dnia 26.02.2015

Praca co drugi dzień a wymiar czasu pracy

Portierzy są zatrudnieni w firmie na 3/4 etatu, po 8 godzin co drugi dzień. Jeśli przy tym rozkładzie wychodzi przekroczenie normy miesięcznej czasu pracy, to dany pracownik pracuje ostatniego dnia odpowiednio krócej. Często jednak tych norm nie wypracowują, ale mimo to płacimy stałą zasadniczą oraz dodatek nocny i w razie potrzeby wyrównanie do minimalnego. Czy postępujemy prawidłowo? Czy w związku z niewypracowaniem miesięcznych norm czasu pracy należy np. zmniejszyć ilość przysługującego im urlopu? (pytanie nr 899179)

Za organizację pracy w firmie odpowiedzialny jest pracodawca. Do jego obowiązków należy takie jej zaplanowanie, aby pracownicy wykorzystywali swój cały czas na pracę, nie było przestojów oraz żeby czas pracy pracowników był zgodny z obowiązującym ich wymiarem. Przy czym nieprawidłowe jest zarówno planowanie pracy nadliczbowej, jak też zbyt małej liczby godzin w stosunku do wymiaru czasu pracy. Jeżeli pracodawca zaplanuje pracownikowi mniejszą liczbę godzin w danym okresie rozliczeniowym niż to wynika z jego rozkładu i spowoduje to niedopracowanie etatu, to i tak pracownikowi opłacanemu stałą stawką miesięczną będzie obowiązany wypłacić wynagrodzenie wynikające z umowy. Zatem jeżeli w firmie pracownicy często mają niedopracowaną normę czasu pracy ze względu na jego złą organizację, to pracodawca powinien zastanowić się nad zmniejszeniem etatów bądź też zmianą rozkładów czasu pracy, w celu efektywnego wykorzystania całego czasu pracy obowiązującego pracowników.

Niedopracowanie wymiaru czasu pracy ze względu na złą organizację czasu pracy (zaplanowanie zbyt małej liczby godzin w stosunku do obowiązującego wymiaru) nie łączy się w żaden sposób ze zmniejszeniem przysługującego pracownikowi urlopu. Wymiar urlopu pracownika zależy od posiadanego przez niego stażu pracy oraz od wielkości etatu. Niedopuszczalne jest więc "pokrywanie" urlopem godzin niedopracowanych ze względu na zaplanowanie pracownikowi mniejszej liczby godzin pracy niż obowiązująca go w danym okresie rozliczeniowym.

W sytuacji wskazanej w pytaniu pracodawca, który w okresie rozliczeniowym źle zaplanował czas pracy pracowników poprzez ustalenie za małej liczby godzin pracy, ma obowiązek zapłacić pracownikom opłacanym stawką miesięczną pełne miesięczne wynagrodzenie. Takie niedopracowanie nie wynika bowiem z przyczyn dotyczących pracownika, tylko ze złego planowania czasu pracy. Jednak taka sytuacja nie powinna mieć miejsca nagminnie.

www.Czas-Pracy.pl - Systemy i rozkłady czasu pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych
Promocje w prenumeracie na 2017 rok - www.sklep.gofin.pl
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

luty 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
KODEKS PRACY 2013, Prawo Pracy
Vademecum kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy

GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo Pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60